Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα:
«Ενέργεια και τρόποι εξοικονόμησής της».
ΑΝΑΛΟΓΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ....
Από τα πρώτα του βήματα πάνω στη γη, ο άνθρωπος εκμεταλλεύτηκε τις ενεργειακές δυνατότητες που του παρείχε η φύση. Χρησιμοποίησε τη μυϊκή του δύναμη αλλά και των ζώων που εξημέρωνε για να παράγει μηχανικό έργο. Κίνησε τα ιστιοφόρα πλοία και τους ανεμόμυλους με την αιολική ενέργεια, καθώς και τους υδρόμυλους με την υδραυλική. Χρειάστηκε, ωστόσο, να περάσουν αρκετές χιλιετίες μέχρι να μπορέσει να εκμεταλλευτεί πηγές ενέργειας μεγάλης και συγκεντρωτικής δύναμης.
Σήμερα ο πλανήτης Γη αντιμετωπίζει πολλά οξεία περιβαλλοντικά προβλήματα που στην ουσία τους ταυτίζονται με τα ενεργειακά θέματα και τις προσπάθειες επίλυσής τους. Εδώ και δέκα χρόνια γίνεται λόγος για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Εάν δεχθούμε το σχολείο ως εργαλείο αλλαγής στάσης και συμπεριφοράς του ατόμου τότε η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι μια προτεινόμενη λύση στα θέματα για τα οποία επιβάλλεται να κάνουμε κάτι άμεσα. Με τις παραπάνω σκέψεις ο δάσκαλος της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Προχώματος έξω από την Θεσσαλονίκη, Βασίλης Πολίτης (τηλ. 2310 711102), ανέλαβε με τους 15 μαθητές του να εμβαθύνουν στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα την ενέργεια.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέλαβαν να μελετήσουν θέματα όπως τί είναι ενέργεια, ποιες είναι οι πηγές της αλλά και οι μορφές της, εάν υπάρχει ενεργειακό πρόβλημα σ’όλο τον κόσμο και στη χώρα μας, τα αίτια και τις συνέπειες, ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισης του ενεργειακού προβλήματος αλλά συγχρόνως και του περιβαλλοντικού, τί μπορούμε να κάνουμε εμείς σαν άτομα, τί κατανάλωση ρεύματος έχουμε στο σχολείο και γιατί (μελετήθηκαν οι λογαριασμοί της Δ.Ε.Η.).
Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα των παιδιών μέσα από τη βιωματική προσέγγιση μάθησης οδήγησε τα παιδιά με το δάσκαλο τους στο Δήμαρχο Κουφαλίων για να συζητήσουν την ηθική και την υλική στήριξή του.
Ο Δήμαρχος ανταποκρίθηκε στο αίτημα των ευαισθητοποιημένων μαθητών και διέθεσε το ποσό των €12.000 για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας του Ήλιου και του Ανέμου. Τοποθετήθηκε δηλαδή στη σκεπή του σχολείου ένα πάνελ φωτοβολταϊκών συστημάτων και δύο ανεμογεννητριών.
Ο ίδιος ο δάσκάλος της τάξης με το γυμναστή του σχολείου αλλά και με τη βοήθεια μεγαλύτερων μαθητών δούλεψαν για μια βδομάδα για την τοποθέτηση των παρακάτω εξαρτημάτων:
1) Ένα φωτοβολταϊκό πάνελ 0.80 τ.μ.140 W
2) Δύο ανεμογεννήτριες 720 W
3) Δύο μετατροπείς 3.000 W
Με την παραπάνω εγκατάσταση γίνεται εκμετάλλευση του ήλιου αλλά και του ανέμου όταν δεν έχουμε ήλιο ή το αντίθετο. Η ηλιακή και αιολική ενέργεια με τη χρήση της τεχνολογίας μετατρέπεται σε ηλεκτρικό ρεύμα, αποθηκεύεται σε μπαταρίες σε αντίστοιχη αποθήκη του σχολείου και χρησιμοποιείται όταν έχει αυξημένες ενεργειακές ανάγκες το σχολείο ή όταν συμβεί το απίθανο να μην έχουμε ούτε ήλιο ούτε άνεμο. Με το παραπάνω σύστημα καλύπτονται 100% οι ανάγκες τουσχολείου σε ενέργεια. Η απόσβεση του κόστους θα γίνει σε πέντε έτη.
Αναμφίβολα, το οικονομικό όφελος δεν είναι το μόνο ζητούμενο, ούτε και οι μαθητές του μικρού αυτού χωριού ‘θα σώσουν τον κόσμο’, όμως είναι μέγιστο το παιδαγωγικό και αξιακό όφελος στα αναπτυσσόμενα άτομα. Ο στόχος της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης δεν είναι να λύνει τα προβλήματα του περιβάλλοντος (μακάρι να μπορούσε) αλλά να μάθει στα παιδιά να είναι ενεργοί πολίτες και να νοιάζονται στην πράξη για τα θέματα που τους αφορούν.
------------------------------ ------------------------------ ----------------------------
Γρηγόρης θ. Μαλτέζος
Φυσάει φώτα! |
Από τα πρώτα του βήματα πάνω στη γη, ο άνθρωπος εκμεταλλεύτηκε τις ενεργειακές δυνατότητες που του παρείχε η φύση. Χρησιμοποίησε τη μυϊκή του δύναμη αλλά και των ζώων που εξημέρωνε για να παράγει μηχανικό έργο. Κίνησε τα ιστιοφόρα πλοία και τους ανεμόμυλους με την αιολική ενέργεια, καθώς και τους υδρόμυλους με την υδραυλική. Χρειάστηκε, ωστόσο, να περάσουν αρκετές χιλιετίες μέχρι να μπορέσει να εκμεταλλευτεί πηγές ενέργειας μεγάλης και συγκεντρωτικής δύναμης.
Σήμερα ο πλανήτης Γη αντιμετωπίζει πολλά οξεία περιβαλλοντικά προβλήματα που στην ουσία τους ταυτίζονται με τα ενεργειακά θέματα και τις προσπάθειες επίλυσής τους. Εδώ και δέκα χρόνια γίνεται λόγος για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Εάν δεχθούμε το σχολείο ως εργαλείο αλλαγής στάσης και συμπεριφοράς του ατόμου τότε η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι μια προτεινόμενη λύση στα θέματα για τα οποία επιβάλλεται να κάνουμε κάτι άμεσα. Με τις παραπάνω σκέψεις ο δάσκαλος της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Προχώματος έξω από την Θεσσαλονίκη, Βασίλης Πολίτης (τηλ. 2310 711102), ανέλαβε με τους 15 μαθητές του να εμβαθύνουν στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα την ενέργεια.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέλαβαν να μελετήσουν θέματα όπως τί είναι ενέργεια, ποιες είναι οι πηγές της αλλά και οι μορφές της, εάν υπάρχει ενεργειακό πρόβλημα σ’όλο τον κόσμο και στη χώρα μας, τα αίτια και τις συνέπειες, ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισης του ενεργειακού προβλήματος αλλά συγχρόνως και του περιβαλλοντικού, τί μπορούμε να κάνουμε εμείς σαν άτομα, τί κατανάλωση ρεύματος έχουμε στο σχολείο και γιατί (μελετήθηκαν οι λογαριασμοί της Δ.Ε.Η.).
Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα των παιδιών μέσα από τη βιωματική προσέγγιση μάθησης οδήγησε τα παιδιά με το δάσκαλο τους στο Δήμαρχο Κουφαλίων για να συζητήσουν την ηθική και την υλική στήριξή του.
Ο Δήμαρχος ανταποκρίθηκε στο αίτημα των ευαισθητοποιημένων μαθητών και διέθεσε το ποσό των €12.000 για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας του Ήλιου και του Ανέμου. Τοποθετήθηκε δηλαδή στη σκεπή του σχολείου ένα πάνελ φωτοβολταϊκών συστημάτων και δύο ανεμογεννητριών.
Ο ίδιος ο δάσκάλος της τάξης με το γυμναστή του σχολείου αλλά και με τη βοήθεια μεγαλύτερων μαθητών δούλεψαν για μια βδομάδα για την τοποθέτηση των παρακάτω εξαρτημάτων:
1) Ένα φωτοβολταϊκό πάνελ 0.80 τ.μ.140 W
2) Δύο ανεμογεννήτριες 720 W
3) Δύο μετατροπείς 3.000 W
Με την παραπάνω εγκατάσταση γίνεται εκμετάλλευση του ήλιου αλλά και του ανέμου όταν δεν έχουμε ήλιο ή το αντίθετο. Η ηλιακή και αιολική ενέργεια με τη χρήση της τεχνολογίας μετατρέπεται σε ηλεκτρικό ρεύμα, αποθηκεύεται σε μπαταρίες σε αντίστοιχη αποθήκη του σχολείου και χρησιμοποιείται όταν έχει αυξημένες ενεργειακές ανάγκες το σχολείο ή όταν συμβεί το απίθανο να μην έχουμε ούτε ήλιο ούτε άνεμο. Με το παραπάνω σύστημα καλύπτονται 100% οι ανάγκες τουσχολείου σε ενέργεια. Η απόσβεση του κόστους θα γίνει σε πέντε έτη.
Αναμφίβολα, το οικονομικό όφελος δεν είναι το μόνο ζητούμενο, ούτε και οι μαθητές του μικρού αυτού χωριού ‘θα σώσουν τον κόσμο’, όμως είναι μέγιστο το παιδαγωγικό και αξιακό όφελος στα αναπτυσσόμενα άτομα. Ο στόχος της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης δεν είναι να λύνει τα προβλήματα του περιβάλλοντος (μακάρι να μπορούσε) αλλά να μάθει στα παιδιά να είναι ενεργοί πολίτες και να νοιάζονται στην πράξη για τα θέματα που τους αφορούν.
------------------------------
Γρηγόρης θ. Μαλτέζος
ΤΗΛ : 6932.313.108
______________________________ ______________________________ ________
"ΕΝΑΡΜΟΝΙΟΝ" ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΌ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΌ ΕΡΓΑΣΤΉΡΙ www.enarmonion.gr
______________________________ ______________________________ ________
"ΕΝΑΡΜΟΝΙΟΝ" ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΌ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΌ ΕΡΓΑΣΤΉΡΙ www.enarmonion.gr
______________________________