ΕΝΕΡΓΕΙΑ 29 χλμ. νοτιοδυτικά από την Synergy of Art στην Αίγινα
H ομάδα της Synergy of Art, στο πλαίσιο του εορτασμού της ετήσιας Ανοιχτής Νύχτας των Αρχαιολογικών Χώρων για την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο,παρουσιάζει -σε παγκόσμια πρώτη- το Σάββατο, 29 Αυγούστου 2015 ένα πρωτότυπο χοροθεατρικό δρώμενο, με τίτλο «ΕΝΕΡΓΕΙΑ 29 χλμ. νοτιοδυτικά», στον αρχαιολογικό χώρο του ναού της Αφαίας, στην Αίγινα.
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και πραγματοποιείται με την αμέριστη συμπαράσταση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων, καθώς και την υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών.
Το μοναδικό αυτό δρώμενο επιχειρεί να συνδέσει την ύλη με το πνεύμα και να ενώσει την πνευματική ενέργεια του ναού της Αφαίας με την οργανική ενέργεια των φιστικόδεντρων, που καρποφορούν στη γη της Αίγινας. Πρόκειται για μία performance-installation, που στοχεύει να φωτίσει τη σχέση του ανθρώπου με την πνευματική του κληρονομιά, ανακαλώντας αξίες και φέρνοντας ένα πνεύμα αναγεννησιακό προς τη γυναίκα, τον έρωτα, το όλον. Κατ’αυτόν τον τρόπο, τιμά με τελετουργικό τρόπο τη δύναμη του θήλεος, όπως ταξιδεύει στο χρόνο μέσα από αρχέτυπα και δοξασίες, αφυπνίζοντας τη συνείδηση και συμβολίζοντας τη γονιμότητα.
Η παράσταση αντλεί έμπνευση από αρχετυπικά σύμβολα, φυσικά φαινόμενα και εικόνες, όπως:
ο σπόρος, το δέντρο της ζωής και της γνώσης, ο κύκλος, η σπείρα, το ταοϊστικό σύμβολο γιν-γιάνγκ, τα στοιχεία του φωτός, του νερού, της γης και του αέρα. Επίσης, γίνονται αναφορές σε μορφές και οντότητες, που προέρχονται από την Αρχαία Ελληνική Μυθολογία, όπως οι: Νύμφες, Μούσες, Μοίρες, Αρχαίες Ηρωίδες (Κασσάνδρα, Μήδεια). Η τελετουργική αυτή χορογραφία είναι αφιερωμένη στην ενέργεια και το πνεύμα της (Αθηνάς) Αφαίας, τιμώντας και ενοποιώντας τόσο το ορατό όσο και το αόρατο, αγκαλιάζοντας το φως και το σκοτάδι. Μέσα από τη διαδικασία αυτή τονίζεται η έννοια της ολιστικής μεταμόρφωσης και εκφράζεται η εξελικτική διαδικασία της ανθρώπινης ψυχής, από τη γέννα έως το θάνατο, διερευνώντας τα όρια πέρα από το φράγμα των πεποιθήσεων. Το μοναδικό αυτό δρώμενο επιχειρεί να συνδέσει την ύλη με το πνεύμα και να ενώσει την πνευματική ενέργεια του ναού της Αφαίας με την οργανική ενέργεια των φιστικόδεντρων, που καρποφορούν στη γη της Αίγινας. Πρόκειται για μία performance-installation, που στοχεύει να φωτίσει τη σχέση του ανθρώπου με την πνευματική του κληρονομιά, ανακαλώντας αξίες και φέρνοντας ένα πνεύμα αναγεννησιακό προς τη γυναίκα, τον έρωτα, το όλον. Κατ’αυτόν τον τρόπο, τιμά με τελετουργικό τρόπο τη δύναμη του θήλεος, όπως ταξιδεύει στο χρόνο μέσα από αρχέτυπα και δοξασίες, αφυπνίζοντας τη συνείδηση και συμβολίζοντας τη γονιμότητα.
Η παράσταση αντλεί έμπνευση από αρχετυπικά σύμβολα, φυσικά φαινόμενα και εικόνες, όπως:
Το καλλιτεχνικό δρώμενο «ΕΝΕΡΓΕΙΑ 29 χλμ. νοτιοδυτικά» λαμβάνει χώρα διαδοχικά στις τρεις πλευρές του ναού (ανατολικά, νότια, δυτικά). Το κοινό ακολουθεί πεζή τη δράση των καλλιτεχνών με τη συμβολή ειδικού φωτισμού και την καθοδήγηση εθελοντών, που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη διέλευση των θεατών περιμετρικά του ναού.
Στην εν λόγω παράσταση δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ακρίβεια του φωτισμού, μέσα από video art και projections, όπως επίσης στην υψηλή ποιότητα της ηχητικής κάλυψης και της μουσικής απόδοσης. Στις προβολές εμφανίζεται το στοιχείο του νερού, που παραπέμπει στο πέρασμα της (Αθηνάς) Αφαίας από τη θάλασσα, καθώς και το στοιχείο του φωτός, που ανακαλεί τη σύνδεση της θεάς με το ναό.
Ορισμένα Ιστορικά Στοιχεία για το Ναό της (Αθηνάς) Αφαίας
Βρίσκεται στην κορυφή πευκόφυτου υψώματος στα βορειο-ανατολικά του νησιού της Αίγινας και ξεχωρίζει για την πολύ καλή κατάσταση διατήρησης του υστεροαρχαϊκού του ναού. Αρχικά ο χώρος ήταν αφιερωμένος στη λατρεία της τοπικής θεάς Αφαίας, που αργότερα ταυτίστηκε με την Αθηνά. Ευρήματα των προϊστορικών χρόνων -μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα ειδώλια γυναικείας θηλάζουσας μορφής- οδηγούν στο συμπέρασμα ότι λατρεία υπήρχε ήδη από τα χρόνια αυτά, ίσως από τις αρχές της 2ης χιλιετίας π.Χ. Η σημαντικότερη περίοδος ακμής του ιερού -όπως πιστοποιούν τα αναθήματα και, ιδιαίτερα, η έντονη οικοδομική δραστηριότητα- σημειώνεται κατά τα αρχαϊκά χρόνια. (πηγή: Ιστότοπος Υπουργείου Πολιτισμού)
* Ο υπότιτλος αναφέρεται στη χιλιομετρική απόσταση σε ευθεία γραμμή του Ναού της Αφαίας στην Αίγινα από την Ακρόπολη των Αθηνών.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη-Δημιουργία: Silvia Macchi
Performers: Μελίνα Αργυρίου, Silvia Macchi, Ναταλία Παρθενίου, Γιάννης Μήτσος, Ροδάνθη Σγουράκη
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Δραματουργία: Silvia Macchi, Δέσποινα Γεωργακοπούλου
Video Art: Βαγγέλης Καλαϊτζής
Video Graphic Design: Μιχάλης Αθανασόπουλος
Κοστούμια: Χριστίνα Βαρώτσου
Costume Painting: Anne Kern
Styling: Αλέξανδρος Βαλαμπάνης
Πιάνο-Πρωτότυπη Σύνθεση: Τάνια Γιαννούλη
Σαξόφωνο: Guido De Flavis
Μουσική: Lisa Gerrard
Διεύθυνση Παραγωγής-Επικοινωνία: Ερμής Καθαράκης
Τεχνική Υποστήριξη: Νίκος Βογιατζάκης
Video Editing: Niccolò Lapidari Παραγωγή: Synergy of Art
Διάρκεια: 45’ περίπου
Mε την υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών.
Λίγα λόγια για τη Synergy of Art
Η Synergy of Art δημιουργήθηκε το 2001 από τη Silvia Macchi με στόχο την αναζήτηση και την έρευνα της ανθρώπινης κίνησης, πέρα από τις φόρμες της κλασικής και της μοντέρνας παιδείας. Όλα της τα έργα βασίζονται στη διαδικασία του body conscience, μίας ολιστικής προσέγγισης στην καλλιέργεια, τη συνειδητοποίηση και την έκφραση του ανθρώπινου σώματος, ανιχνεύοντας τα αρχέτυπα μέσα στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου.
Η Synergy of Art δημιουργήθηκε το 2001 από τη Silvia Macchi με στόχο την αναζήτηση και την έρευνα της ανθρώπινης κίνησης, πέρα από τις φόρμες της κλασικής και της μοντέρνας παιδείας. Όλα της τα έργα βασίζονται στη διαδικασία του body conscience, μίας ολιστικής προσέγγισης στην καλλιέργεια, τη συνειδητοποίηση και την έκφραση του ανθρώπινου σώματος, ανιχνεύοντας τα αρχέτυπα μέσα στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου.
Σήμερα, σε μία κρίσιμη στιγμή της ιστορίας, της ελληνικής, αλλά και της παγκόσμιας, υπάρχει η βούληση να αφυπνιστούν ξεχασμένες μνήμες, άρρηκτα συνδεδεμένες με αξίες, που υπήρχαν και σε αρχαίους πολιτισμούς. Για το λόγο αυτό, επιλέγεται να παρουσιάζονται χοροθεατρικά δρώμενα σε διάφορες τοποθεσίες αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα και μελλοντικά στην Ιταλία και την Ισπανία.
Τα δρώμενα αυτά ανακαλούν στιγμές σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους (Βραυρώνα, Δελφοί, Ναός Αφαίας στην Αίγινα, Ηραίο Περαχώρας, Δήλος, Ναός Ποσειδώνα στο Σούνιο, Αρχαία Αγορά Αθηνών), όπου το πνεύμα και το κάλλος συνυπήρχαν. Επί της ουσίας, επιδιώκεται η σύνδεση με τους τόπους αυτούς, προκειμένου να επιτευχθεί η πηγαία έκφραση των ενεργειών και των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους. Στο στάδιο της έρευνας, μελετώνται κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, αλλά και της Σύγχρονης Δραματουργίας, που αποτελούν υλικό έμπνευσης και δημιουργίας μίας εξελικτικής διαδικασίας, με στόχο την ανάδειξη του ελεύθερου ελληνικού πνεύματος
.
Τα δρώμενα αυτά ανακαλούν στιγμές σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους (Βραυρώνα, Δελφοί, Ναός Αφαίας στην Αίγινα, Ηραίο Περαχώρας, Δήλος, Ναός Ποσειδώνα στο Σούνιο, Αρχαία Αγορά Αθηνών), όπου το πνεύμα και το κάλλος συνυπήρχαν. Επί της ουσίας, επιδιώκεται η σύνδεση με τους τόπους αυτούς, προκειμένου να επιτευχθεί η πηγαία έκφραση των ενεργειών και των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους. Στο στάδιο της έρευνας, μελετώνται κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, αλλά και της Σύγχρονης Δραματουργίας, που αποτελούν υλικό έμπνευσης και δημιουργίας μίας εξελικτικής διαδικασίας, με στόχο την ανάδειξη του ελεύθερου ελληνικού πνεύματος
.